Píseň z pytlíku na zvratky

Cave Nick

Kniha je umeleckou kronikou Nickovho turné s kapelou Bad Seeds po 22 severoamerických mestách počas leta 2014. Pozostáva z denníkových záznamov, dávnych spomienok, intímnych úvah, fantazijných predstáv, textov piesní a básní.

Hlavnými témami tejto pôsobivej epickej skladby sú inšpirácie, tvorivosť, strata, láska a smrť. Nick Cave vo svojej vášnivej spovedi rozvíja svojbytnú mytológiu, presýtenú motívmi z čínskych, gréckych a aztéckych mýtov, starozákonných príbehov, ľudových balád aj kultových hollywoodskych filmov. Kniha sa zrodila poväčšinou vo vysokých nadmorských výškach, keď si počas turné v lietadle zapisoval poznámky, texty a básne na vrecúška na vracanie. Napriek žánrovej rozmanitosti je kniha prekvapivo súvislá a čitateľná - a Caveova osobnosť sa v nej odhaľuje v mnohých rozdielnych a nečakaných polohách.


Parádne zápisky z koncertneho turne s kapelou Bad Seeds. Básne, úvahy, texty… Ja mám pre tohto pána slabosť… Píseň z pytlíku na zvratky (Cave Nick, 2017)

Recenzie a ukážky z tejto knihy


Někdo píše do notebooku, někdo na blicí pytlíky

Tomáš Weiss

Další z knih australského hudebníka Nicka Cavea The Sick Bag Song vyšla v roce 2015, v roce, kdy pádem z útesu zahynul Caveův syn Arthur, jedno z dvojčat, kterému bylo patnáct. Takže nejde jen o to, že své zážitky, postřehy a pocity často autor zapisoval na pytlíky na zvratky v letadle, ale že člověku život může připravit situace, na které žádné pytlíky neexistují. Viac.

Někdo píše do notebooku, někdo na blicí pytlíky

Tomáš Weiss

Další z knih australského hudebníka Nicka Cavea The Sick Bag Song vyšla v roce 2015, v roce, kdy pádem z útesu zahynul Caveův syn Arthur, jedno z dvojčat, kterému bylo patnáct. Takže nejde jen o to, že své zážitky, postřehy a pocity často autor zapisoval na pytlíky na zvratky v letadle, ale že člověku život může připravit situace, na které žádné pytlíky neexistují. Viac.


Ďalšie odporúčania


„To snad není pravda. Adoptovala mě najnepořádnejší opice z celého města. Kdyby tenhle čurbes videla Gerd, zaručene by ji ranila mrtvice.“ Jonna má deväť rokov, vyrastá v detskom domove, má mimoriadny dar postrehnúť pointy správania dospelých, no najmä veľmi túži po mame, ktorá by ju ľúbila a občas aj poľutovala. Gorila má dva metre, nosí otrhané gate, býva na mestskom zbernom dvore, sníva o antikvariáte, má jedno dôležité tajomstvo, no najmä veľké srdce a ochotu počúvať Jonnu, hoc je ešte len dieťa. Jonna a Gorila si k sebe hľadajú cestu, dôvera chce čas. Spájajú ich silná empatia a sprisahanecký humor. Ich príbeh preniká hlboko – cez chladnú inštitucionálnu starostlivosť o opustené deti zosobnenú riaditeľkou domova, predsudky voči tým, ktorí sú napohľad iní, cez zneužívanie moci rozhodovať o životoch druhých ľudí. Popri tom však dokáže dvojica J. a G. nahlas rozosmiať, takže „žádnou paniku na Titaniku!“. Švédska autorka otvára aj záludné otázky – Je dobré, že Gorila učí Jonnu kšeftárčiť? Môže deväťročné dieťa šoférovať? Kniha je rozhodne napínavá a myslím, že pre vek 9 až 11 rokov vhodná na spoločné čítanie a rozprávanie sa s dospelým. Vydanie je v českom jazyku, hravé ilustrácie ušité na mieru zas tu, na Slovensku, od Martiny Matlovičovej. Gorila a já (Frida Nilsson, 2015)

Gorila a já

S beletriou obvykle utekám od ťaživých tém, ktorým sa venujem vo svojej práci. Avšak v prípade románu Iana Mc Ewana Právo na život som urobila výnimku. Je jedným z autorov, na ktorého najnovší román vždy čakám. Je totiž výborný pozorovateľ sveta okolo seba, vzťahov a sociálnych súvislostí, ale aj najhlbšieho vnútra ľudí. Po ťažkých témach únosu vlastného dieťaťa (Dieťa v pravý čas) ma tentokrát svojou témou upútala kniha Právo na život. V súčasnosti, kedy sa stáva svet čoraz rozmanitejším, stojíme pred mnohými dilemami, ktoré vytvárajú strety rôznych kultúrnych svetov. Väčšinou sa dopĺňajú a vzájomne vrstvia, niekedy však do seba narazia v podobe kultúrnych konfliktov. Ak tieto kultúrne spory musí riešiť jediná žena, sudkyňa, ktorá sa navyše sama konfrontuje s ťažkou životnou situáciou, vzniká výborný námet na román. V tomto prípade ide o príbeh sedemnásťročného mladého muža, ktorý odmieta liečbu z náboženských dôvodov. Na pozadí ďalších príbehov rôznych kultúrnych stretov Mc Ewan vystaval príbeh, vďaka ktorému si môžeme uvedomiť rôzne výzvy, ktorým ako spoločnosť čelíme a zároveň pochopiť, že obracať sa im chrbtom v snahe ochrániť sa pred konfrontáciou s vlastným hodnotovým systémom v dnešnej dobe nemá zmysel. Skôr je potrebné uvažovať, ako sa v čoraz rýchlejšie meniacom sa svete nestratiť. Mc Ewan prostredníctvom sudkyňa Fiona Maye v tom dokáže trochu pomôcť. Právo na život (McEwan Ian, 2016)

Právo na život

Toto je ten typ knihy, ktorú sa bojíte čítať ďalej. Chcete zavrieť oči pred tým, čo sa v nej opisuje, pretože je pre vás nepochopiteľné, že sa to deje v 21. storočí. Hanbíte sa za to. No práve preto čítať neprestanete. Príbeh sýrskeho utečenca Hášima sa vám dostane pod kožu už v prológu bez toho, aby vás reportér Patrick Kingsley nejako zámerne emocionálne vydieral. On “len” popisuje, čo videl, prežil, čo si vypočul na utečeneckej ceste naprieč sedemnástimi krajinami. Zároveň však neostáva nestranným pozorovateľom, ale kriticky reaguje, vyvracia či aspoň spochybňuje niektoré politické postoje a vyhlásenia. Už teraz sa o knihe hovorí ako o jednom z najzásadnejších textov o utečeneckej kríze. Ja sama som k téme veľa čítala, videla stovky fotografií, ale mám pocit, že až Kinglsley ma zobral naozaj “tam”. Nová Odysea (Kingsley Patrick, 2017)

Nová Odysea