Osem percent ničoho Osem percent ničoho Osem percent ničoho Osem percent ničoho

Osem percent ničoho

Etgar Keret

Autorov vlastný výber jeho obľúbených raných poviedok, ktorý zostavil špeciálne pre Artforum. Päťdesiatjeden rôznorodých príbehov, ktoré sa kľudne mohli stať komukoľvek z našich známych. Alebo nemohli?

Autorov špecifický štýl je už slovenským čitateľom známy z kníh Zrazu klope ktosi na dvere a Sedem dobrých rokov či českého výberu Létající Santini. Keret vo svojich poviedkach dovádza bežné situácie do absurdných koncov, vypointováva jednoduché situácie absolútne nečakaným spôsobom, nestráni sa brutality či naturalizmu, no to všetko preto, aby bravúrne opísal náš svet a najmä ľudí v ňom.


Prvá poviedka zo zbierky Osem percent ničoho, ktorú Etgar Keret pre vydavateľstvo Artforum zostavil sám, sa volá Potrubie. Potrubie je vôbec prvý text, ktorý Keret napísal. Potrubie je o mladom chlapcovi, ktorý vo svete nenašiel prijatie a tak si našiel cestu do neba. Poviedka je láskavá a smutná, s kúzlom uprostred. A za týmto uprostred – je to veľmi krátka poviedka – nasleduje „rozuzlenie“. Malý uzlíček, klbko nadprirodzeného je pekne rozpletené, vysvetlené, dopovedané do posledného možného. Človek sa neubráni myšlienke, možno ho prepadne i pocit sklamania, prečo mu autor nenechá aspoň kúsok nevysvetleného, kúsok tajomstva a možno i hádanky. Prečo musí poznať odpoveď na všetko a poznať ju kvôli tomu, že si autor „neodpustí“ niečo nedopovedať? Prečo mu bola odopretá možnosť niečo nájsť, azda aj objaviť? Odpoveď sa nachádza v záverečnej časti knihy, v slove o autorovi: „Prvú poviedku Potrubie (hebr. Cinorot) napísal počas vojenskej služby po samovražde svojho najlepšieho priateľa.“ Nie je to čitateľ, kvôli komu Etgar Keret toľké dopovedal. Osem percent ničoho (Etgar Keret , 2017)

Recenzie a ukážky z tejto knihy


Poviedka mesiaca: Etgar Keret - A. Iba vďaka smrti spoznáš svoju pravú totožnosť

Monika Kompaníková

Poviedka mesiaca jún izraelského spisovateľa Etgara Kereta vyšla v časopise Wired v januári 2017 a pre náš magazín ju preložil Štefan Olejník. Tešíme sa aj na výber poviedok, ktorý Etgar Keret urobil pre slovenských čitateľov a ktorý vyjde vo vydavateľstve Artforum pod názvom Osem percent ničoho a ešte viac sa tešíme na jeho návštevu festivalu Pohoda. Viac.

Rozhovor s Etgarom Keretom na Rádiu FM.

Juraj Kováčik

Nahrávka rozhovoru. Viac.

10 najpredávanejších kníh v Artfore na Kozej

Monika Kompaníková

Ktoré knihy boli najžiadanejšie, najobľúbenejšie a najčítanejšie v bratislavskom kníhkupectve Artforum na Kozej 20 v Bratislave? Krásna detská kniha Josteina Gaardera Vianočné mystérium bola čitateľmi dlho očakávaná a v priebehu niekoľkých týždňov aj vypredaná. Treba si ju totiž zaobstarať ešte v novembri, aby ste mohli začať čítať v prvý deň adventu a do Betlehema spolu s pútnikmi a malou Elizabet prísť presne na Vianoce. Viac.

Opäť Zrazu klope ktosi na dvere

Alžbeta Vrzgula

K najnovšej poviedkovej knihe Osem percent ničoho obľúbeného Etgara Kereta prichádza na pulty dotlač jeho najstaršej zbierky z edície Artfora. ​Zrazu klope ktosi na dvere vyšlo prvýkrát v roku 2012. Keretov štýl nehľadal svojich fanúšikov dlho a zbierka sa dostala medzi vypredané tituly. Od 11. augusta po nej budeme môcť opäť siahnuť vo vynikajúcom preklade Silvie Singer. Viac.

Vybrali ste si: Najlepšie knihy tohto leta

Alžbeta Vrzgula

Výber dvadsiatich najpredávanejších letných kníh v kníhkupectve Artforum obsahuje skutočné lahôdky. Kupujete si romány od nobelistov, eseje zaoberajúce sa spoločnosťou a jej smerovaním. V knihách cestujete po nebezpečných ostrovoch aj neviditeľných mestách a viete si aj oddýchnuť pri vtipných poviedkach. Ak ste niektoré z týchto kníh ešte nečítali, nechajte sa inšpirovať. Ich kvalitu preverili nároční čitatelia. Viac.

O novinke Klamárka s prekladateľkou Silviou Singer

Alžbeta Vrzgula

Izraelská spisovateľka a psychologička Ajelet Gundar-Gošen sa po románe Prebúdzanie levov (Artforum 2017) predstaví slovenským čitateľom s románom Klamárka. Preložila ho Silvia Singer a v rozhovore hovorí o tom, ako sa v tomto texte posúva zápletka morálnej dilemy typická pre diela Gundar-Gošen. Viac.

Report z prekladateľského workshopu k najnovšej knihe Davida Grossmana

Silvia Singer

Sisak v Chorvátsku. Mesto, asi hodinu cesty od Záhrebu, kde som strávila týždeň na prekladateľskom seminári s izraelským spisovateľom Davidom Grossmanom. V Chorvátsku sa totiž čiastočne odohráva príbeh jeho najnovšej knihy, ktorá vyšla v Izraeli v marci tohto roku (Iti ha-chajim mesachek harbe (Life plays with me), v slovenčine zatiaľ s pracovným názvom So mnou sa život nemazná). Kto pozná Grossmanovo dielo, vie, že román nebude žiadne oddychové čítanie, ale mnohovrstevný príbeh s hlbokou psychologickou sondou do duše človeka. Viac.


Ďalšie odporúčania


Fedora Gála rád počúvam, rád čítam, čo napíše, a preto som si myslel, že v tejto knihe už ťažko nájdem niečo nové. Ale som rád, že som sa mýlil. Karol Sudor vedie tento rozhovor výborne, ako len on vie. Táto kniha by mala byť vo vačšine slovenských domov, či bytov. Prečítaná samozrejme. Hádam Fedor Gál prehodnotí formulku "koniec príbehu", myslím, že ešte by mal čo povedať. Fedor Gál. Ešte raz a naposledy. Koniec príbehu (Karol Sudor, Fedor Gál, 2017)

Fedor Gál. Ešte raz a naposledy. Koniec príbehu

Svetlana Alexijevič má talent počúvať. Preukazuje ohromnú odvahu i skromnosť zároveň. Je vytrvalá, no pri čítaní ju nevnímame. Vojna nemá ženskú tvár je kniha tvrdá a nástojčivá. Čítate ju v električke a je vám ľúto vystúpiť, lebo cítite zodpovednosť voči ženám, ktorých príbehy sú azda neprenosné, ale je nutné ich vypočuť do konca. Svetlana Alexijevič je v hľadaní pravdy nekompromisná rovnako ako vojna, ktorá sa nedelí na mužskú a ženskú. Ani dievčatá v mojom veku, ktoré dobrovoľne odchádzali na front, kompromis nepoznali, vojna i smrť boli všadeprítomné a nebolo výberu. Mám dvadsať rokov a študujem. Vtedy by som možno bola tankistkou, pilotkou, ostreľovačkou – veteránkou, slová, ktorých ženský ekvivalent vymyslela sama vojna. V tejto knihe je obsiahnutá nekonečná ženská bolesť i sila. Povinné čítanie. Vojna nemá ženskú tvár (Svetlana Alexijevič, 2015)

Vojna nemá ženskú tvár

Emanuele Trevi je taliansky spisovateľ a kritik, ktorého životná skúsenosť s pôsobením vo Fonde Piera Paola Passoliniho prinútila napísať knihu. Zábavnú, znovuobjavujúcu nielen kontroverzného umelca, ale aj Passoliniho vzťah s Laurou Betti, šéfkou fondu. Intenzívne čítanie je aj o písaní: súčasťou románu je sprístupňovanie a analýza Passoliniho nedokončeného románu Nafta. Emanuele Trevi za túto knihu dostal ocenenie Európskej únie za literatúru.  Niečo napísané (Trevi Emanuele, 2015)

Niečo napísané